Study of the relationships between athletic rules consciousness and sport contexts among adolescent atheltes
Etude des relations entre conscience réglementaire et contextes de pratique sportive auprès d’adolescents sportifs
Abstract
Based on a structural approach (Kohlberg, 1976 ; Tapp & Lévine, 1977), this study analyses athletic rules consciousness of adolescents in relation to their contexts of athletic practice (institutionalized context versus self-organized context). Semi-directive interviews have been held with twenty adolescents. The lexical (A.L.C.E.S.T.E. software) and qualitative analysis highlights differences between the two groups of adolescents in terms of athletic rules consciousness. The institutionalized context mainly leads to a submitted and functional consciousness whereas the self-organized context is at the basis of a responsible and moral consciousness. These results are in opposition with the common beliefs both underlined by the political and federal institutions about this two contexts of sport practice.
S’appuyant sur une approche structurale (Kohlberg, 1976 ; Tapp et Lévine, 1977), cette étude analyse les consciences réglementaires d’adolescents en fonction de leurs contextes de pratique sportive (contexte institutionnalisé versus auto-organisé). Des entretiens semi-directifs ont été conduits auprès de vingt adolescents. Les analyses lexicale (logiciel A.L.C.E.S.T.E.) et thématique font ressortir des différences au niveau de la nature de la conscience réglementaire. Il s’avère que le contexte institutionnalisé entraîne une conscience soumise et fonctionnelle de la règle sportive alors que le contexte auto-organisé fait plutôt naître une conscience responsable et morale, prenant ainsi à contre-pied les croyances qui sont véhiculées à ce sujet par les instances politiques et sportives.
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