Entreprise-écoles et formations en alternance
Abstract
Administrating change means integrating possibilities for tomorrow into a strategy to be implemented today. Although this vital concern of all productive organizations has become a necessity, the pedagogical tools and methods to be instituted in order to achieve this objective still have to be defined. Over thirty years ago this necessity led to the creation of "junior enterprises" by business management students seeking to improve on their inadequate and brief internships in companies. Though rich in lessons, this initiative remains imperfect, and students now should take their training into their own hands. In this article, the author describes the synthesis activities that act as an interface between classroom theory and practical apprenticeship in the methods of change. This interactive pedagogy is one of the original features of the business administration and management departments of technical colleges. The methods provide efficient concrete exercises for use in the classroom as well as in companies involved in the internship program. Jean-Claude Juhel uses concrete examples to demonstrate the wealth of advantages offered by the alternating training set up by qualification contracts. It is apprenticeship put to practice at the university level. The "corporate training school" is being replaced by schooling in the company, i.e. by a system that recognizes the company's ability to confirm the knowledge students acquire in the classroom.
Gérer le changement, c'est intégrer dans une stratégie présente les futurs possibles. Cette préoccupation essentielle de toute organisation productive est devenue un impératif. Reste à déterminer les outils et les méthodes pédagogiques à mettre en œuvre pour atteindre un tel objectif. Les "juniors-entreprises" sont nées de cette nécessité, il y a plus de trente ans, chez les étudiants en gestion soucieux de compléter des stages en entreprise de courte durée notoirement insuffisants. Cette initiative se révèle également imparfaite bien que riche d'enseignements, mais il convient désormais que l'étudiant prenne en charge sa formation. L'auteur présente ici, les activités de synthèse qui sont l'interface entre l'enseignement théorique et l'apprentissage de la méthode du changement. Cette pédagogie interactive est une des originalités des départements G.E.A. des I.U.T. Les méthodes permettent de réaliser un travail concret effectif présentant un intérêt pédagogique et utilisable par l'entreprise d'accueil. Avec des exemples concrets, Jean-Claude Juhel démontre la richesse de la formation en alternance que les contrats de qualification permettent. C'est l'apprentissage mis en pratique dans l'enseignement supérieur. L'"entreprise-école" cède le pas à l'école de l'entreprise, c'est-à-dire à un système qui reconnaît à l'entreprise la capacité à valider les acquis.