LE GENDER TURN, ARDENTE OBLIGATION DES SCIENCES DE L'INFORMATION ET DE LA COMMUNICATION FRANÇAISES - Université Côte d'Azur Access content directly
Journal Articles Questions de communication Year : 2009

Gender Turn, a Burning Pressure for French Information and Communication Sciences

LE GENDER TURN, ARDENTE OBLIGATION DES SCIENCES DE L'INFORMATION ET DE LA COMMUNICATION FRANÇAISES

Abstract

French information and communication sciences persistent backwardness about gender studies adaptation is first explained by the French university resistance in its whole, except for a few disciplines. Then, it’s less a question of backwardness than a long time refusal that this article suggests analysing and bringing to light with an epistemological, scientific and pedagogic regard. The second part of this contribution develops the reasons why gender turn is an emergency and the means to reach it.
Le retard persistant des Sciences de l’information et de la communication en matière d’appropriation des études de Genre s’explique, pour une part, par les résistances marquées de l’Université française dans son ensemble, à l’exception de certaines disciplines. Pour une autre part, il s’agit moins d’un retard que d’un refus prolongé dont cet échange se propose de mettre en lumière et d’analyser les origines d’un point de vue épistémologique, scientifique et pédagogique. La dernière partie de cette contribution développe les raisons pour lesquelles l’urgence du Gender Turn s’impose au sein des Sciences de l’information et de la communication et les moyens d’y parvenir.
Fichier principal
Vignette du fichier
Le Gender Turn.pdf (274.47 Ko) Télécharger le fichier
Origin : Files produced by the author(s)

Dates and versions

hal-03206766 , version 1 (23-04-2021)

Identifiers

Cite

Marie-Joseph Bertini. LE GENDER TURN, ARDENTE OBLIGATION DES SCIENCES DE L'INFORMATION ET DE LA COMMUNICATION FRANÇAISES. Questions de communication, 2009, Pathologies sociales de la communication, 15, pp.19. ⟨10.4000/questionsdecommunication.532⟩. ⟨hal-03206766⟩
134 View
54 Download

Altmetric

Share

Gmail Facebook X LinkedIn More