Analysis of space composition in an immersive acousmatic piece by Jean Marc Duchenne
Analyse de la composition de l'espace dans une œuvre acousmatique immersive de Jean Marc Duchenne
Abstract
In November 2019, an acousmatic work by Jean Marc Duchenne was premiered in Micadome, a 26 speakers cube installed at the Conservatory of Nice-University of Côte d'Azur for the creation and study of the composition of space specificities and its listening in immersive environments. The audience listening at the exact place where the composition is finalized, the creator extract a specific track of sound sources whose spatial play is given to the listener himself, with 3D physical sensors : a new type of interpretation of the musical space.
For this purpose, a detailed analysis of this composition of spaces is realized with the Acousmographe (Ina-GRM software). This text explains the notation choices and shows how the notion of space in music can be translated into various concepts to be compared to more common musical parameters : scales, polyphony, chords, transitions, variations... building scenarios of perception, often linked to other dimensions of the musical discourse in foliated meanings.
The project also explore clinical potentials of therapeutic mediation through music engulfment sessions for young visually impaired people with associated mental disorders. The immersivity offers them an unusual sensory framework of bodily perception, in sound extended reality.
Fin 2019, une nouvelle œuvre acousmatique de Jean Marc Duchenne a été composée pour Micadôme, un cube de 26 haut-parleurs installé au Conservatoire de Nice-Université Côte d’Azur, pour la création et l’étude des spécificités déployées dans la composition de l’espace et son écoute en environnement immersif.
L’écoute publique étant faite à l’endroit même où la composition est finalisée, on a demandé au créateur d’extraire une piste spécifique de sources sonores dont le jeu spatial sera confié au spectateur/auditeur lui-même, via un capteur physique en 3D : une forme inédite d'interprétation de l'espace musical.
A cette fin, une analyse détaillée de la composition des espaces dans l'œuvre a été réalisée avec le logiciel Acousmographe (Ina-GRM). Ce texte explique les choix opérés pour réaliser ce relevé et montre comment la notion d’espace en musique peut se traduire en concepts variés qu'on rapprochera de paramètres musicaux plus courants : échelles, polyphonie, accords, transitions, variations… des scénarisations de la perception, souvent liés à d’autres dimensions du discours musical dans un feuilletage riche de sens.
Le dispositif est également utilisé pour explorer les potentialités cliniques au travers d’ateliers de médiation thérapeutique par la musique pour jeunes déficients visuels avec troubles psychiques associés. L'immersivité (engulfment) leur propose un cadre sensoriel inhabituel de perception corporelle.
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