Social media and women entrepreneurship
Médias socionumériques et entrepreneuriat féminin
Abstract
This thesis deals with the link between social media and female entrepreneurship in Côte d’Ivoire and France. Social media is the new space for creating and promoting income-generating activities. The purpose is to discover how Ivorian and french women use social media for example blog, Facebook or Instagram to create and promote their enterprises and fight against the discrimination they suffer because in Africa, as in Europe, the problem of gender equality is still relevant. To achieve this thesis, we chose three survey methods : the life story, the focus group and the questionnaire.
Les médias socionumériques représentent le nouvel espace de création et de promotion d’activités génératrices de revenus. C’est une opportunité pour les femmes qui, à travers ce canal, se lancent dans le monde entrepreneurial. Elles parviendraient, de cette manière, à briser les barrières qui les empêchent d’évoluer dans le monde du travail, à lutter contre les discriminations qu’elles subissent et à atteindre leur autonomisation économique. En Afrique tout comme en Europe, le problème de l’égalité des genres est toujours d’actualité. Pour réaliser cette étude, nous avons fait le choix de la triangulation méthodologique avec le récit de vie, le focus group et le questionnaire.